Showing posts with label kek senang nak buat. Show all posts
Showing posts with label kek senang nak buat. Show all posts

Saturday, January 31, 2015

RESEPI: Tiramisu tanpa bakar



Assalamualaikum^^


HELLO 2015 :)
Pfftttttttt... it has been so longggggg and my previous entry was on February last year T.T how sad is that hahahaha. well, aku tetap aku, masih tak berubah and I'm back with some simple recipes..as usual, it goes on resepi tanpa bakar aku..(tak habis-habis) wakwhkahwkhahaa oh! selalu jugak aku buat tiramisu ni..why not I'm sharing here kan.

Mari bertira miss you sama-sama. muaahhh (tetibe)



Mummy and babies <3


BAHAN-BAHAN | INGREDIENTS:

  1. Biskut lady fingers / sponge cake (coffee/chocolate/pandan) *dalam gambar guna kek span coklat sebab biskut lady fingers susah nau nak jumpa. selalu biskut tu jual kat kedai kek
  2. 250g Cream cheese (Room temparature)
  3. 200ml Whipping cream
  4. 1/2 cup of icing sugar / gula castor
  5. 1 tbs Vanilla essence
  6. Air suam 1 cawan
  7. Serbuk nescafe / Nescafe 3 in 1
  8. Serbuk koko



CARA-CARA:


BAHAN A:

  1. Pukul cream cheese, whipping cream, gula castor dan esen vanilla


BAHAN B: KEK SPAN

  1. Kalau guna kek span: potong kek span pada 2 atau 3 bahagian
  2. Bancuh air suam dan serbuk nescafe (tanpa gula) atau in case takde guna je nescafe 3 in 1 tuuu. 
  3. Bahagian pertama kek yang di potong masuk ke dalam bekas atas cawan atau apa2 je
  4. Titis rata air nescafe pada kek span. Korang tahu kan kek span ni lembut kang kalau celup dalam air bancuhan nescafe jenuh habis lencun kek kau. 
  5. Masukkan BAHAN A (agak-agak la jangan masuk semua pulak : LAPISAN PERTAMA
  6. Tapiskan serbuk koko
  7. Ulang step 3 - step 6 sebagai LAPISAN KEDUA. 
  8. kalau bahan banyak lagi. Boleh ulang step tadi sebagai LAPISAN KETIGA pulak
  9. Semadikan dalam peti ais sekurang-kurangnya 6 jam atau overnight



*** Kalau guna biskut lady fingers, caranya sama je. Tapi its better celupkan biskut lady fingers (pastikan celup sebati dan rata) ke dalam bancuhan air nescafe tu dan susun rata dalam bekas


wajah-wajah ketika disemadikan dalam chiller
now its time to taste and enjoy


happy tira miss youuuuuuu guys!



Wednesday, September 04, 2013

RESEPI : oreo cheese cake tanpa bakar!


 Assalamualaikum^^





  
dibuat dengan penuh kasih sayang dan dimakan dengan penuh kerakusan  T.T

heee.. memang sukaaaaa jiwa raga bakul beg baju kita ni kalau buat kek tak payah bakar.. maksudnya tak perlu masak dalam oven tetapi anda hanya perlu menghumban oh maaf.kang berderai kek kau.. tapi, hanya perlu letak (ok dah sopan) kek kau di dalam peti ais bukan peti surat ye adik-adik

bila googling..wahhhhhhhh.macam2 resepi cheese cake yang korang boleh buat.. tak ada mixer boleh guna blender.. sonangggg yorrr! ok. malas nak tekan banyak2....lets get started..


BAHAN-BAHAN:


  1. Biskut Oreo / Marie / digestive (2 rows of pack of biscuit)
  2. Butter / Marjerin (80gm, agak-agak rata kesemua biskut ok la tu)
  3. 250 g Cream cheese
  4. 200ml whipping cream
  5. 1 cawan gula castor/ halus (agak-agak dan sila rasa)
  6. 1 tsp perisa vanila (untuk bau wangi)
  7. yogurt / full cream milk / susu segar (optional = tak perlu pun xpe)
  8. gelatin masakan jenama halagel (optional = tak perlu pun xpe)


CARA - CARA:




BASE :
 
  1. Masukkan biskut ke dalam plastik, tumbuk dan hancurkan sehingga menjadi crumbs
  2. Gaulkan crumbs bersama butter/ marjerin yag telah dicairkan
  3. agak-agak biskut dah boleh kepal, mampatkan ke dalam bekas
  4. masuk bekas tersebut ke dalam peti (chiller) selama 20 - 30 minit




(bila base cake dah masuk ke dalam chiller.mari buat fillings nye pula)



FILLINGS:


  1. putarkan cream cheese dan gula sehingga kembang
  2. masukkan whipping cream, yogurt/susu segar, esen vanilla
  3. masukkan gelatin yang telah dicairkan
  4. apabila semua dah kembang, masukkan crumbs oreo. 
sebatikan...

  1. kemudian, tuangkan fillings ke atas base. (hentak sikit bekas bagi mampat, perlahan ye)
  2. hias dengan oreo ke, kisses, hirisan coklat (suka hati kauuuu)
  3. biarkan ke dalam peti ais selama 4-6 jam / overnight 


GELATIN?
berfungsi sebagai agen pemekat 
gelatin dalam masakan adalah untuk mengenyalkan dan mengentalkan cake!
caranya : cairkan serbuk gelatin menggunakan air panas
contoh : 2 sudu serbuk gelatin larutkan ke dalam suku cawan cawan air panas
yang penting HALAL



oreo cheese cake yang dikasihi dan disayangi


first time buat..deco nye agak failed sikit.hahahahah
ok.jemputt :)