Showing posts with label diploma in business studies. Show all posts
Showing posts with label diploma in business studies. Show all posts

Friday, January 31, 2014

Meet up: Ze Massams Unicorns




Assalamualaikum^^



Muehhehehe.. sesiapa yang friend / follow me in FB and IG mesti dah hadap gambar-gambar ni banyak kali.
Secara langsung atau tidak langsung anda sudah mengikuti perkembangan saya di media sosial dan gambar2 ini sudah tersebar meluas dek kerana my friends and I dah upload masuk Instagram secara automatik sudah di share ke Facebook & Twitter.. jadi tak ada surprise2 lagi dah semua dah bocor di merata tempat and blog is the last resort.. OH DUNIA~




 

Ze Massam Unicorns nama terbaru di group whatapps kitorang enam sekawan ni.. dulu unicorn, smelly unicorns and blaa..blaaa..bab nama havoc ni kawan aku punya kerja k.oh ye.since kitorang dah tak selalu jumpa..jadi bila jumpa macam *&%$@%bit**?!)&^ ha.faham kan.. GIRLS THINGGGGGGGGGGGG





 
 meet them from left : Nad, Nina, Ayu, Liya, Syira

we are since 2010 together in Diploma in Business Studies dulu..sekarang ada yang kerja, further studies dan tak sama course dah.. still met Ayu in UiTM Shah Alam, Liya & Nina are luckily at UiTM Puncak Alam in the same class.the rest tuuu busy cari duit, tunggu lelaki idaman datang meminang.. diorang ni dalam usaha cari jodoh memasing ..masih ada 4 lagi kekosongan jodoh.jadi, sesiapa yang berminat boleh hantar resume ke akunakkahwin@yahoo.com




 

dah macam agenda wajib tiap kali jumpa mesti ke Red Box Plus, Pavilion KL. semua gian dan sangap nak karok. hahaha.. nak nak diorang ni penduduk sekitar KL dan Selangor je pun.. haloo halo je any free time boleh je dating memane.tak gitu.



aku pulak jenis karok punya olang.. pernah je sebulan tu pergi karok 4-5 kali. yela.... each session dengan lain-lain orang.. dengan boipren, kawan sekolah, kawan Uni, jiran tetangga. lepas tu habis rabak duit akuuuuu




suka karok kat Red Box, Low Yat.. karok 4 or 5 jam with student price RM 12++ including drinks dan snacks. kalau kat Red Box, Pavilion. karok 4 jam with Buffet RM 28++ per person.. rates is deffer according to branch k.. sila lawati laman sesawang diorang....eiceh, kali pertama menggunakan ayat sesawang..





ada laa aku sesaja bawak a few boxes of cheesecake untuk diorang ni.. kemain pompuan kat atas ni makan.. kekeke yang pompuan kat belakang tu aku tak dapat nak detect ape masalah ..kes terlebih feeling ke atau duk pikir pasal kenapa kangkung je turun harga eh. tak tak..isu kangkung dah lama.. mungkin sebab kenapa ayam dipersalahkan..tulisan buruk cakar ayam, edar pelacur bapak ayam, tak pakai kasut kaki ayam.(MOTIP???)



 aku tak tahu pulak Kak Mah kesayangan semua orang ni dah jadi penyanyi.. hehehe
siap ada lagu duet dengan mawi. 1 word = Talented
kekekeke



oh yeahh. Happy CNY and happy  ho ho holidaysssssss :)






tak sengaja terpanjang pulak mengomel kali ni..
SEKIAN!





Tuesday, November 19, 2013

MY GRADUATION CEREMONY






Assalamualaikum^^




Yesterday was my convocation ceremony.. I graduated Diploma in Business Studies from Universiti Teknologi Mara in April this year. After three years, all the hard works, stress, whines and almost gave up moments that I went through was all worth it when I receiving my scroll from the Pro-Canselor; Tan Sri Datuk Seri Panglima Dr. Abdul Rahman Arshad at UiTM Dungun which is known as resort campus. HAUHUAHUAHUAA..



 
ni idea aku la ni sampai terbaring-baring atas rumput.. 
mokcik pokcik yang lepak kat pantai bersabarrrrr je tengok adegan2 dan aksi aku
hahahahahahahahahah

 
  ni aksi bersama kawan-kawan
harussssssss baring jugak,hahahah


gonna miss u the clear blue beach




see.. i told youuuuu..Uitm Dungun resort campus.
bukak pintu, keluar pagar, panjat pagar nampak terbentang luas pantainya..
waktu study tak yah cakap..dengar dentuman ombak pantai memecahkan suasana
ecewahhh...tapi, kat sini kau pisanggggg ah..
selalu aku turun kuantan je pergi menghiburkan diri bersama kawan-kawan..
itu pun setiap semester sekali...mau terbakar duit kau nak pergi tiap-tiap bulan???




AMARAN!!!
SEMOGA ANDA TERHIBUR DENGAN GAMBAR-GAMBAR YANG DISAJIKAN
 ^_^



 


 
 
 
 



 






TEMPAT : SEKITAR PANTAI TELOK GADUNG, DUNGUN
CAMERA : SAMSUNG GALAXY NOTE 1, 2, I PHONE 4S
Tapi, gambar atas ni dari phone aku note 1 (berjasa sungguh)
CETUSAN IDEA ADALAH DARI KAMI BERLIMA
*tiada jurugambar professional


 GAMBAR PRE-CONVO TAMAT!

"habis perut aku lapar balik duk memikirkan nak pilih gambar mana..semua gambar cantik-cantik
macam orang-orang dalam gambar tu jugak.kahkahkah"






.
.
.
.


MY GRADUATION DAY


#OOTD

baju raya tahun ni
kain dan kasut beli tahun lepas kat Zalora
tudung (hood pink, purple) beli minggu lepas kat jalan tar RM 5.80
tudung bawal pink jenama kangaroo beli tahun lepas

hahahahahahahah.. pokoknya, aku takda nak tempah2..
semua pakat tibai apa yang ada

nota kaki : kat Jalan Tar ada satu kedai tudung, baju murahhhhhhhhhhh gila
anda boleh mendapatkannya di Muadz Textile (near Semua House)
kat situ la aku beli hood tudung 5 hingget
haaahahahahahahhahha



A MOMENT TO BE REMEMBER



Thanks to Ustaz Wan (being emcee yesterday) for this photo.. 
dah nak naik pentas masa ni..(I iz nervous) sweet tau ustaz ambik gambar kite, pastu hantar kat whatsapp
hahahahahah..




last but not least,






 


MY PILLARS OF STRENGTH
MY LOYAL SUPPORTERS
MY BACKBONE
...............THEY ARE MY PARENTS 
<3
MAK, ABAH..this is for youuuuuuuuuuuuu :)


alhamdulillah...




Friday, May 17, 2013

APA ITU DIPLOMA IN BUSINESS STUDIES ? BM 111

Assalamualaikum^^

 Hai adik2.. sihat? ok.baiklah hari ni akak nak kongsi and buat review about the course as stated above.
so, akak harap adik2 dapatlah input, a snap shot atau a glimpse pasal course ni.bukan apa, ini untuk memudahkan untuk adik2 isi masa UPU application ke, hapa ke..

kahkahakah..memang mintak penampar!!! akak2 adik2..poyo sangat kennnnn...akak ni takdelah tua mana.. tapi dalam enteri ni nak jugak bahaskan diri as kakak! desperate takde adik.macam nilah..ok adik-adik? haaaa.gituwwww. wahahahhaha (boleh muntah sekarang!!!)


ok..Diploma in Business Studies, UITM ni selalu orang panggil budak DBS..
DBS ada 6 semester ke semuanya..dulu ada praktikal..sekarang idok lagi..tak taulahh nanti tukar ke apa
takpe..meh akak buatkan list. bagi berpinar sikit mata tuu..hahahha


SEMESTER 1
  • KO-KURIKULUM 1
  • CTU 1 (PRINSIP ASAS ISLAM)
  • BEL 1 (LANGUAGE SKILLS)
  • FINANCIAL ACCOUNTING
  • BUSINESS MATHS
  • FUNDAMENTALS OF MANAGEMENT

SEMESTER 2
  • KO-KURIKULUM 2
  • CTU 2 (TAMADUN ISLAM)
  • BEL 2 (MUET'S PREPARATION)
  • INTRO TO COST ACCOUNTING
  • MICROECONOMICS
  • FUNDAMENTALS OF MARKETING

SEMESTER 3
  • KO-KURIKULUM 3
  • CTU 3 (ASAS EKONOMI ISLAM)
  • BEL 3 (ENGLISH FOR ACADEMIC PURPOSE)
  • INTRO TO STATISTICS
  • MACROECONOMICS
  • BUSINESS COMMUNICATION
  • THIRD LANGUAGE 1 (ARABIC/MANDARIN)

SEMESTER 4
  • BUSINESS LAW
  • INFORMATION TECH IN BUSINESS
  • FUNDAMENTALS OF FINANCE
  • PRINCIPLE OF PUBLIC RELATIONS
  • THIRD LANGUAGE 2 (ARABIC/MANDARIN)


SEMESTER 5
  • MALAYSIAN ECONOMICS
  • HUMAN RESOURCE MANAGEMENT
  • INVESTMENT MANAGEMENT
  • ORGANIZATIONAL BEHAVIOR
  • CREATIVE & CRITICAL THINKING

SEMESTER 6
  • FUNDAMENTALS OF ENTREPRENEURSHIP
  • FUNDAMENTALS OF TRANSPORT
  • FUNDAMENTALS OF INSURANCE
  • OPERATIONS MANAGEMENT
  • INTRO TO INTERNATIONAL BUSINESS

HAAAA..gituwww... crystal clear??? dah nampak kan? percayalahhhh.. kalau korang pay attention in class, tak ponteng class and  forbid what so ever yang unethical, nak dapat 3.5 above memang senang2 jeee

DBS includes 40% calculation and 60% theory for the whole sem laa..Portion nak hafal theory tu hambek kauuu.. get ready! so, jangan tahu makan jajan je !!!
pi makan madu, kismis untuk kuatkan daya ingatan.cehhh.cehhh...

tapi maggi memang tak boleh elak.kalau duduk hostel/rumah sewa maggi macam main food.ohhh tidak! sebab tu student ni belajar tinggi2 kemain, kadang2 bangang jugak..fast food lah sebabnye..so, kalau boleh jangan makan selalu ye adik2... (membebel plak akak ni !!!) hahaha


CAREER OPPORTUNITIES / PROSPECTS ???

A business diploma/degree prepares you for a career in business field. no worries..luassss sangat!
in diploma, belajar basic the whole things in business.OK! basic jeee... nanti, nak pursue degree baru narrow a bit to specialize in that field. macam marketing,admin,finance,int.business,HR,PR etc............
kalau ade minat,ok..jalan dik !

Applying logic and theory to situations..yayyyyy! satu tips untuk score in exam:
all it takes is UNDERSTAND first! sebab tu boleh jawab exam.ikut logic pale otak.
KBKK is need here.hahahhahah


rasanya itu je kot...nak tahu apa lagi? let me know k!



Monday, February 18, 2013

KENAPA anda sangat malas???



Assalamualaikum^^ hiksss.. cuti dah habis seminggu....cuti pun tak tenteram.. dok pikir itu ini.. ecehh..macam ada hutang negara nak kena selesaikan ni.

bila time kuliah sibuk nak cuti..sekarang cuti dah habis semua tak tenang.. masalah sekarang ni pulak pemalas tahap @#$%^&*()(*&%^*(&*^**)!!!! ok.. zwktt swgtt plmsss! kau afamh tka?


like this morning la kan.. konon nak buat nota..esok nak test 8 chapter, satu hapa pun tak prepare..
konon lepas bukak ilearn nak study la...PUIHHHH..
melencong habis..lepastu sempat hasilkan enteri ini. TAHNIAH yana..anda gagal menyiapkan nota!






inilah koje aku... dah puas online.. pi bukak google, mintak kata-kata perangsang..



ok.tahniah sekali lagi.. benda macam ini semua not lasting!!! 
motivate cenggini bertahan cuma 5 minit..



because.. there are 5 things I'm not lazy at :
  1. eating
  2. drinking
  3. online
  4. sleeping
  5. playing games 

puahhahaha.. lepas tu nanti dapat result. menyesal! padan muka kau!!!
last-last what I did was??? krohhh kroh kroh ZzZzZ (ehhh..tak , tak)


TIPS : sebelum study, make sure letak gambar mak ayah kat depan! 
gambar boipren tolak tepi jap.pastu cakap sensorang..

"mak abah, yana study rajin2 ni..nanti nak konvo dapatlah bintang (sbb dpt dekan 4x sem) nak dapat selimpang ANC dok mampu, dah terlambat nih.. bintang pun jadilah buat mak abah bangga.wahahahah.. kena study jugak nak dapatkan biasiswa..nanti nak shopping tak payah mintak kat mak (wehh..niat dah tak betul). bukan.bukan...tak nak susahkan mak abah bagi duit

..kihkihkihhhh..

ok..saya ada banyak kerja sekolah..mari kita buat..



Thursday, February 14, 2013

37 days to go..

Assalamualaikum^^



hiksss...kalau Faris update 59 days to go for diploma ends.. NAHHHH.. aku update lagi 5 minggu nak sit for final exam..aku tak dalah pangkah-pangkah kalendar..cuma, baru tersedar sampai terjojol biji mata.



37 hari lagi? (nasib baik faris bagi tahu, kalau tak aku tak sedar lagi tuh)

erkkk???
tu belum tolak makan, tidur, berak, melaghakan diri dengan game..
lepas tolak semua agak-agak how much left??? 20 hari lagi ke apa..


HOIIIII..terus migrain..


i bet dengan banyak presentation..loads of assignment yang tak usik..lagi early March ada trip dengan kelas nak pergi Penang. nasib baik tak jadi pergi Jakarta..kalau tak..mmampuihhh2! dahlah subject Transportation aku tak faham apa pun.. tulah..dalam kelas lecturer dok mengajar hang pi dok online..tapi nak buat macam mana kan..dah ada Wi-fi mestilah guna sebaik-baiknya.hehehe


ok..dah! membebel cenggini tak akan berubah apa-apa! let's do something, otherwise it become worst la kan? this is your last sem (make it last!) last final results for diploma. last chance. last hope for getting 4 flat.VAH.VAH vahhh..ada hati lagi tuwwww! hahahahahah.. ye.. aku memang berangan jelar o_O
tapi, manalah tahu ada miracle lagi.hehehe.. aku bukan apa.. memang sem ni kena do the best out of the best la dengan harapannya masuk degree nak apply biasiswa.. nak sambung oversea i know well aku ni tak boleh adapt the environment hurm.INSYAALLAH. Master maybe? heeeee

May ALLAH ease us in every difficult things..



"Allah intends for you ease, and does not want to make things difficult for you" [2:185]; and "Allah does not want to place you in difficulty" [5:6].


Friday, November 09, 2012

semua orang dok kepochi mengenai : final exam results!


Assalamualaikum^^

yippiee.. hari ni off day. eh, ada ke aku gebang kt blog yang aku sekarang sambung part time kt tgv klcc..sebulan jerk.. bolehlah kan drpd duduk rumah macam orang hilang laki ..baik koje.tapi...penattttt melayan kerenah customer dgn macam2 perangai/hal  =..= urghhh

oh ye... today is a day! kecoh semua kat timeline facebook & twitter..aku scroll down dari atas sampai ke bawah semuanya update alhamdulillah,pointer naiklah & bla..bla.blaaa..kehkhek...termasuk jugak aku.. congrats for those yang cemerlang :') aku pun tak terkecuali nebesnye..cuma malam tadi aku buat aktiviti yang melaghakan dengan main game dengan harapan supaya aku tak ingat langsung nak cek result awai2..
hehewww...dan pagi tadi..aku cuma berharap its all pass and a miracle happened to me. (UNEXPECTED)



sejujurnya aku ni kuat study bila exam is just around the corner. macam HR dengan OB memang aku study 2-3 hari before exam..tu pun study macam orang gila laaa... 2 hari sebelum aku buat semua nota, sehari sebelum aku hafal semua chapter! yaaa...GILAAA...this is madness..

and korang mesti BOOO yana BOOOOOO kau tak payah nak tipu laaa! entahlah.. bila hafalnya lain, bila jawab memang KBKK ( Kemahiran Berfikir Kritis dan Kreatif ) HAHAHA..sumpah tak tipu! tapi, kalau teori McLelland, Maslow, HR process, step semua memang tipu la kalau aku KBKK jugak..ada certain laa..macam ECO..ahah.aku buat analisis sendiri :P
.
.
.

here, i'd like to thank all you for all your help! thanks a bunch to all my lecturers! they're awesome! 
without them, siapalah kita kan...siapalah sayaaa ni




Sir Abdol Samad (Rector of Uitm Dungun)

still remembered for our first time we met, he taught us for Malaysian Economic subject.. i was like??? 
OH MANNN... is he too formal? yess.. at first, the way sir mengajar macamlah kiteorg ni biznesman yang berkaliber.. what he said, aku tak pahang starang pun.wahhahahah.. tapi, lama2..sir become too funny with his joking and kelakar stories..suka sangat main teka-teki.. UHHH.. U'RE THE BESTTTTT SIR!





 
Miss Kikin

Miss ajar for investment financial subject..  yupp..subject paling suka.. dapat full marks mesti lagi berkorbar kenn.. suka calculating tapi the bad was me is ...i iz CARELESS..much careless...dalam kuiz hasil tambah pun boleh salah sedangkan formula semua dah hebak ni..hahahah...


nak tahu..uniknya kelas miss..setiap kali kelas mula kiteorg kena menyanyi lagu Uitm dgn wawasan ank bangsa. kena nyanyi kuat2 sampai semua orang perasan. ^^ pastu miss gelak2..hahah... boleh pulak tuuu, dalam carry tak ada Test 2 tapi kena ganti dengan tarian (BORIA) haaaa...curlasssss kau nyah! kau ade? hahah
thanks treat us satu kelas makan kat mokcik comey..
 saya doakan supaya miss cepat2 jumpa jodoh :)





Sir Irwan

ngehngehngehhhh..subject paling best...because of this is a NEW SUBJECT..
so, in class we just happily played games..hahaha! no book! no stress! 
tapi satu je..kau kene perah otak cari idea dan berfikir di luar kotak fikiran.. dah subject pun creative and critical thinking..salah satu project we did is..BizPro Masterchef...hambik kau...masak lah menggunakan brg yang disediakan...saja bagi tahu, group aku menang tempat ke-2.HAHA






Madam Hasmida (tudung pepel pakai spec)

bagaimanakah aku boleh terselit di dalam gambar ini..sedangkan semuanya ialah part 6..HAHAH..nampak tak aku ni cam whore..ntah dengan siapa2lah aku geduk...hehehe..

ok madam..thanks madam..saya pelik kenapa OB saya A? sedangkan saya tak buat pun report dinner (bahagian sayala) perghh....kantoi !!! hehe..lepastu dalam kelas adalah waktu yang super sleepy.. test 1 and 2 pun takat cukup lulus..atau... madam bagi markah kesian sebab kn dalam final saya jawap satu soalan sampai 2pages (KBKK) adakah itu membantu? hehe..maafkan saya madam..saya sgt jujur di sini.. hehehe...





Madam Kartini

dalam seminggu , jumpa madam sekali je.tu pun kena gabung kelas sampai students ada 70++ ramainya..so, nak tanya pun segan..buat2 pahamlah..sekarang menyesal tak sudah...HR dapat B..tak pe..ok laa tu..sebab aku study pun 2 hari before exam..serve ur right yana.. dalam kelas.. tak pay attention pun..
tapi fokus kat baju madam, muka madam,bag madam..huishhh..orang cantik katekan..
hehe...:)



yayyy..excited nak masuk semester 6..LAST SEM HOIIII.. senior katekan..hahah! tak sabar nak habis dip, lepastu sambung degree..pastu boleh kahwin..nak kahwin..akhkhakhakahk..
master? i'ALLAH lepas kahwin bru pikiaq..

perghhh..future planning ke berangan ni??? kau tu esok baru 20 tahun..study je bagi habis baru kawin.
(ok! reminder for myself :) HAHA

Sunday, September 09, 2012

y u no update blog?

Assalamualaikum^^

ouh yeahhh.. hello everybody..
 
On this hectic semester 5, i could not manage to do social things..  Lololo! ohh my! Since back from raya’s holiday , last 2 weeks i think.  Too many jobs that need to be settle first. On last week, busy with assignment, presentation, test, quiz,events ! .....and coming this week, there are also loads of jobs. InsyaAllah, i’ll update a little bit.
i have so many stories to tell....here we go!

on last Friday, I went to Sekayu waterfall with my class. So yummeyyyyhhh! It’s really worth enjoyed and berjimba like this after so exhausted with study stress! Oh hooooo...


with my best buddies

 
spot me .. ahakssz!


my ehehehehemmmm partner. HAHA!



hot sangatlaa muncung kau tu ha?




tik tok tik tokkkk...oouhh ..
HEAVY RAIN!!! 

we packed up all things. 
Around 2pm, continued our trip to afiq’s house, which located in KT, takes 40 minutes from Sekayu.  

  at afiq's house
wuwuwu...so yummy :P 


next, we marveled and  snapped a bunch of photos at Pulau Duyong :)  



 kero


 only 5 of us...nina tamo ikut.. why nina why?



***

on last month, we, class of BM 111 5A organized a dinner for Entrepreneur Club. 


could u guess what the theme is?
.
.
.
.
.
.
.
.














yeahhh.. it's a Night of Colors ;)


Alhamdulillah , even there is always a problems, we manage handle it and every things went smoothly.





***

the week after dinner 

 

so stress! liya's lappy got virus!

our soft copy has gone. we tried so many things ...:( Luckily, i got mine but we had to take it at home.







finally, we presents about Korean Culture
and
for make it creative....


We made a super spicy tteokbokki (my fav) ahaksss. 
in a seconds, it disappeared because everybody loves it. ahahah..










***



on last Wednesday night..

we went to....










teheee...
it's

Rector's open house



He's humble person and funny too.. ahakksssssss! he teach us for the Malaysia Economics subject.
wowwww...at first i thought he's strict man.but then..
 he's other way around :)

 in class, we are so sleepy because of some chapters are too boring..
he's always  cheer us up by giving us some sort of 'teka-teki' and stories..hahaha

he used to called us 'slow learner' because all the teka-tekis we couldn't answer.
but, when we asked, Sir can't answer too.. so hows??? haha!
so funny:P


adoyaiiii... Sir layan aje karenah kiteorg ni.haha










ok..that's all...


:)