Wednesday, June 08, 2011

tidur sambil beribadah

Assalamualaikum^^


HAIIII. yelahkan.. nak tidur je dok pasang ear phone..apa-pun mesti nak on music dup ploh pat jam kan?dengar lagu kuat-kuat! AISHH.. bila lagi nak beribadahnya..? sebenarnya Islam itu mudah! tapi.. BUKAN UNTUK DIPERMUDAHKAN! yang mudahnya tu pun kita tak boleh nak buat. OHH..apakah? kita layak ke... syurga-Nya? memang dah sodar diri kita ni di akhir zaman..tapi cukupkah amalan kita? *bekalan diri sendiri pun tak cukup.tak pernah cukup!





tahukah anda? tidur hakikatnya sama dengan kematian tertunda.. Allah SWT berfirman, Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan memegang jiwa (orang) yang telah.Dia tetapkan kematiannya dan dia melepaskan kembali jiwa orang (yang tidur menjadi hidup kembali ketika bangun) sampai waktu yg ditentukan. 
oleh itu..kita perlulah banyak berdoa. Rasulullah SAW pun dalam beberapa hadisnya mempersamakan tidur dengan kematian. Ketika hendak tidur, baginda selalu berdoa, "Ya, Allah dengan namamu aku hidup dan mati." (HR Bukhari dan muslim)


BAGAIMANA
menjadikan tidur sebagai ibadah???

  • EMPAT AMALAN SEBELUM TIDUR
Berkaitan dengan persiapan menjelang tidur. Rasulullah SAW pernah pula berwasiat kepada isterinya,Siti Aisyah,Rasulullah SAW bersabda,"Wahai Aisyah, janganlah engkau tidur sebelum engkau lakukan empat hal: 
  1. Mengkhatamkan Al-Qur'an,
  2. memperoleh syafaat dari para nabi, 
  3. membuat hati kamu Mukminin dan Mukminat,
  4. melakukan haji dan umrah.


Aisyah bertanya, "Ya, Rasul! Bagaimana mungkin aku melakukan semua itu sebelum tidur?" 


.
.


.
.



Rasulullah SAW menjawab,

.
.

.
.

  • Sebelum tidur, bacalah Qul huwallahu ahad 3 kali. Itu sama nilainya dengan mengkhatamkan Al-Qur'an. Yang dimaksud Qulhuwallahu ahad adalah surah Al-Ikhas.Baca sebanyak 3 kali.
  • Kemudian agar engkau mendapat syafaat dariku dan para nabi sebelumku, bacalah selawat: Allahumma shallii'ala Muhammad wa'ala ali Muhammad, kamashalayta'ala Ibrahim wa'ala ali Ibrahim. Allahumma barik 'ala Muhammad wa'ala ali Muhammad. Kamabarkata 'ala Ibrahim wa'ala ali Ibrahim fil 'alamina innaka hamidun majid."
  • Siapa yang membaca Subahanallah, Wal hamdulillah wa la ilaha illallah huwallahu akbar, ia dinilai sama dengan orang yang melakukan haji dan umrah.
ok. dah tahu kan??? sama-samalah kita beribadah.. ^ ^



***Menurut Ummul Mukminin Aisyah ra. Beliau berkata: “Bila Rasulullah SAW berbaring di tempat tidurnya, baginda akan menghinmpunkan kedua telapak tangannya, lalu meniup keduanya dan dibaca pada keduanya surat Al-Ikhlash, Al-Falaq, dan An-Naas. Kemudian disapunya seluruh badan yang dapat disapunya dengan kedua tangannya. Baginda memulakan dari kepalanya, mukanya dan bagian depan dari badannya. Beliau lakukan hal ini sebanyak tiga kali." (HR. At-Tirmidzi , Lihat Kitab Syamail Muhammad cet Telaga Biru, hlm 167-168 )



------- S E K A D A R  R E N U N G A N -------




Bila ALLAH cepat makbulkan doamu, maka DIA menyayangimu,
Bila DIA lambat makbulkan doamu, maka DIA ingin mengujimu,
Bila DIA tidak makbulkan doamu, maka Dia merancang sesuatu yang lebih baik untukmu.
Oleh itu, sentiasalah bersangka baik pada ALLAH dalam apa jua keadaan pun
... kerana kasih sayang ALLAH itu mendahului kemurkaan-Nya.

No comments: