Sunday, January 30, 2011

bahaya minum air sebelum tidur?

Ye.. adalaaaa

Assalammualaikum

salam semua.. ye. entri lepas aku ada la bagitahu tips tentang penjagaan mata tu.

ada la juga feedback yang aku dapat.diaorang tanya kenapa??? pasal apa??? bukan minum banyak air kulit lebih cantik ke?uhmm..

yang aku ada selitkan supaya jangan minum air sebelum tidur. kenapa? hentahhh..

aku pun baru tahu. huhu. betul. masa aku dok selak ,cari info. aku baru tahu. oleh itu, jum kita kongsi bersama..



Soalan :

Adakah minum air terlalu banyak air menyebabkan mata saya kelihatan bengkak pada keesokan harinya ?

Jawapan :

YA, tetapi hanya jika anda mengambil bersama terlalu banyak natrium.

Sumber natrium : makanan berempah dan bergaram.

Penahanan bendalir.

Minum air secara melampau boleh membuatkan mata anda kelihatan bengkak, tambahan pula anda telah makan makanan yang kaya dengan sumber natrium (makanan berempah dan bergaram) hampir waktu tidur iaitu 2 jam sebelum tidur. Terlalu banyak natrium akan menyahhidratkan badan anda. Oleh itu, apabila masa akan dating jika anda meminum air, badan akan menahan air (penahanan air), untuk kembali ke badan anda kepada terhidrat semula (badan anda memerlukan lebih banyak air untuk mengimbang tekanan osmosis. Apabila air terkumpul, kantung mata (bengkak) akan wujud.


*ha.. bagi pendapat aku juga la kan. tak bagus minum banyak air sebelum tidur.kang dok korang syok2 mimpi nanti rasa nak terkincit lah, terkucil lah..lebih2 lagi korang ada masalah kencing tak lawas.awww. jangan cari pasal lah. ok?



ok kawan.kawan..

yang aku makan ni adalah contoh sumber natrium la. alahaiii.. buat2 la nampak walaupun tinggal tulang jo. hehe :D

dah tu pulak. dah lepas makan ni mesti la minum air gila vavi banyak kan. tak kan nak buang air pepsi. kan dah membazir. oleh yang demikian ,janganla lepas makan korang bantai tidur terus plak. kan cari penyakit namanya. tak gitu..


so, kita sebagai muslimin muslimat aku sarankan yang lebih afdal adalah minum air lepas solat.kan korang solat 5 waktu. ehmm.. tiap kali lepas subuh,zohor,asar,maghrib,isyak minum lah air 2 gelas.

***tuu cara aku laa. bagus rasanya . yeeehee :) korang pun praktik2 kan lah :D



inilah yang dapat aku kongsi..kalau rasa tak berapa nak yakin. ha.kau tengok sendirilah.

versi lain di sini @ sini pown boleh la


KONGSI DAPAT ILMU. by, blogger

2 comments:

kindergartenlibrary said...

baru tahu .
nice info ..
thank you .

Marliyana Mk said...

yayyyy..thanksssss

sama2..

sama2 kongsi..