Friday, March 01, 2013

saya menghidap anemia?

entry ni sebenaunye rabu lepas...sempat save on draft je.laaa ni baru publish..hehe
nak wat guane..si owner blog ni boleh tahan pelupa dia.
minggu lepas terminum air di masuk semut.mungkinkah???





assalamualaikum^^pada ketika ini,saya sedih.
hmmm.sebenarnya dah sejam aku dok tunggu kawan2 lining up for blood donation..
best dapat derma darah ni.kepada yg taktau pi google.haha.




(2010 flashback)





sekeding-keding aku adala jugak sejarah dalam hidup derma darah ni..
walaupun masa tu berat aku 44kg je!!! padahal yang layak is 45kg & above!
dengan perangai yang sangat degil dan passed all the stages aku pun gagahkan diri derma darah.
risiko ... lepas selesai amount of 350 ..aku rase nak pengsan lepas dia cabut jarum!!! rasa sgt letih!
(moral of the story : niat ikhlas walaupun sebenarnye tak layak!) kahkahakhakah




OK!
sambung cerita sedih tadi.. kawan aku Nad & Ayu dah passed! dengan berat aku 46kg (turun 2kilos):
aku pun berkobar-kobarlah..sebab selalu kalau ada blood donation, mesti tak berkesempatan..
bendera jepun asyik berkibar (cakap berlapik derrr)..xpaham? pikir2...
HAHA!





credited to puandede.com
aku curik sat kat google.bagi terang dan nyata..



nampak tak aku bulatkan tuuu!!
lepas blood test.. hai.siapa darah O samela dgn itewww.ihik
darah pun akan dimasukkan dalam tu skit
and the result was...darah aku timbul  ???? lajuuuu je
mission failed.

kalau tenggelam boleh lah angpa derma..
aku timbul sebab...... kurang sel darah merah katanyaaaa.
darah aku cukup untuk badan jelaaa.
tula yang dinamakan anemia..
terkejut mak hencikkkk



aku kan busy body sikit..
lepastu soal selidik la dengan nurse tuuu..

"nurse kenapa saya kurang haemoglobin"
"nurse..saya rase saya tidur dah terlebih cukup"
 n blaaa..blaaaaaa


cara mengatasi : (googling)
1. makan buah (apple, anggur, kismis, apricot)
2 .makah hati ayam
3. makan sayur
4. makan kacang almond


makan sayur?
it has been a big part of my life!!!! all time favorite wehhh!
ada yang kurang ke??? humm..OK CAU.wa ade test ahad ni


4 comments:

sufie said...

SY tak pernah derma darah. dulu tym belajo kat ump, selaju juga orang datang buat derma darah. lagi2 tym karnival2 ni. tak pernah berkesempatan. tym tu ade kelas la. ade meeting la. ade nak kene jumpa lecturer la. macam2 la lagi. adoyai~ lepas ni mesti nak kene tunai kan juga.
sedih nya niat yang murni itu terhalang dek kerana tak cukup sel darah merah. takpe la. next tym ade lagi. selamat menambah sel darah merah anda. hehe~ jangan amalkan makan hati k. tak elok sangat. ade alternative lain, kite guna k. ^^

Marliyana Mk said...

Har knn..busy mmbusy biase letewww.hehe

Kita makan hati setahun sekali kot. Bukan kate nk mam byk.cukup syarat je.heheh

bella hamzah said...

hehe kita ama la keding jugak spesis sama hak2 dulu masa dekat plkn badan saya 45 so bolelah derma.aya darah o juge huii serius penat dan lenguh2 derma drah tp after that sy tak erik nk derma lg sbb nk save more life.org kate lepas derma darah badan makin naik tp saya takkk after derma darah every year berat mesti turun 2 kg xtau nape.nak derma darah buat gelak org yang timbang je bb mmg xlepas berat.tp syukur la atleast pernah seklai beramal.

Marliyana Mk said...

Ha ah.bdn naik sbb nk gnti sel drh baruu.tu kuat mkn.hehe

Senasib la kiteww