Friday, September 20, 2013

I am suffering from bruxism!



Assalamualaikum^^



Bruxism.. nama bandar diberi. Atau secara kampungnya  ialah bunyi gigi berlaga ketika tidur. Omputih kata, teeth grinding. Boifren aku tak kata apa2.. sebab dia k-pop star.busy modeling, shooting and aku rasa benda ni sungguh tak kelakar! (thiz iz zerious man)


aku tak ketahui benda ni sehinggalah ada orang yang bagi tahu. bangun subuh je..

"weiiiiiiiiiiiii yana! apahal kau laga2 gigi kau.bunyi dia scaryyyyyyyyyyyyyy. ngiluuuuuuuuuuuu..macam nak hancur gigi kau!!! aku rasa macam nak paku mulut kauuuu"

ouh yeh?


time aku tidur, aku tak pernah/ neverrrrrrrrrrrrrr everrrrrrrrrrr sedar aku buat benda tu. dan bila sedar pun.aku tak da la rasa gigi aku sakit sampai rasa nak hancur bak kata roommate aku tu. hmmmmmm.
even bukanlah tiap2 malam. bukan aku pinta jadi begini.........



bila dah 2, 3 orang cerita benda sama.aku...... jadiiiii...




aku pun tak faham..aku cite kat dinasour belakang tu pun lagi dia tak faham masalah aku..
sebab..dia hanyalah batu.. yang di sumpah menjadi batu untuk entertain orang.. jadiiiii, aku stress sebab kau hanyalah batu yang mempunyai gigi yang rapi (kau dah kenapa)





kembali kita dengan model yang aku seludup khas dari i-City khas untuk koranggggggg semua.
aku tak pasti pergerakan gigi tu acano sampai roomate aku yang tidur mati pun boleh dengar aku punya grinding teeth. bak kata pokcik google aku, ianya semacam...

 satu keadaan pergeseran secara paksaan antara permukaan occlusal gigi bawah dan gigi atas (permukaan yang digunakan untuk kunyahan). Pergeseran itu biasanya berlaku tanpa kawalan samada geseran ke depan dan kebelakang atau ke kiri dan ke kanan. Dan biasanya bruxism berlaku bersama jaw clenching (ketapan - mandible shut tightly). Mereka yang mendapat kondisi ini dipanggil bruxers.


Adakah Bruxism membawa masalah?

Ya. 
Kondisi bruxism yang tidak ditangani dengan cepat mampu memberikan kerosakan yang kekal kepada gigi dan ketidakselesaan di bahagian mulut dan muka. Kondisi teeth grinding yang berlaku tanpa kawalan ini sangat berbahaya kepada gigi terutamanya waktu tidur. Semasa tidur, mastication force (kekuatan kunyahan) boleh mencecah 6 kali ganda lebih dari kekuatan kunyahan biasa dan boleh berlaku dalam 40 minit dari 1 jam waktu tidur.


Faktor bruxism pada orang dewasa:

1. Tekanan perasaan. Ia adalah punca utama berlakunya bruxism di kalangan orang dewasa terutamanya sewaktu tidur. Tekanan perasaan boleh mengganggu kitaran tidur seseorang.
2. Kekecewaan dan menyimpan dendam dan marah. Semasa marah atau kecewa, biasanya seseorang akan menggigit dengan kuat mulutnya menyebabkan berlakunya bruxism. Biasanya keadaan ini tidak dapat dikawal.
3. Perwatakan yang agresif. Sama dengan sebab yang sebelumnya, iaitu berkaitan emosi. Cuma kali ini, mereka tidak menyimpan dendam atau marah, malah melepaskan marah mereka dalam keadaan mengetap gigi dengan kuat tanpa kawal. Beberapa kajian menyatakan bahawa mereka yang agresif, suka bertanding, suka mengawal dan mengarah mendapat keadaan bruxism ini.
4. Masalah fungsi Central Nervous System. Beberapa kajian membuktikan disfunction of central nervous system sebagai punca berlakunya bruxism seperti Huntington's disease dan Parkinson's disease (neurological disorder).
5. Ubatan dan dadah. Ubat antidipressant seperti Prozac dan Celexa, dadah seperti ekstasi dan kokaine dibuktikan memberikan bruxism sebagai kesan sampingan penggunaannya.
6. Susunan gigi yang tidak normal. Ia lebih dikenali malocclusion. Inilah salah satu sebab fizikal bruxism. Namun, ia masih dalam peringkat teori dan belum dibuktikan mana-mana kajian saintifik.









apakah aku berdendam? beremosi? tekanan perasaan?
weeeeeeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.. i just don't get it !!!


tapi, ada jugak tu banyak mengatakan ada kaitan dengan sihir, saka blaa blaa blaa
tapiiii, aku rasa tu tabiat tidur. tapiiiii, kesian roomate aku..tapi, aku bukan boleh control kan.
tapiiiiiiiiii...........








No comments: